FISSION се случи

След победното си участие в миналогодишното Виенско международно научно и инженерно изложение, единайсетокласниците Цвета Каменова, Ивана Андреева и Михаил Георгиев решават да организират подобен ученически форум и в Американския колеж в София. Наричат го FISSION. След като първото издание на форума стана реалност на 12 март, благодарение на Мтел Талант и "Заедно в час," седнахме да обобщим впечатленията на организаторите.

Цвета: "Подготовката за FISSION започна през май миналата година, малко след връщането ни от Виена. Обсъждахме идеята с преподавателите, включиха се "Заедно в час" – те ни препоръчаха някои от нашите лектори. Това се случи през лятото. А през учебната година започнахме активно да търсим спонсори, участници, още лектори."

Ивана: "Виенският модел беше вдъхновение, но нашият беше по-скоро насочен към ситуацията в България, която е следната – децата в училищата нямат достъп до толкова добри лаборатории, че да създадат проекти на това ниво. Освен това има проблем с прилагането на теорията на практика. Ние се опитахме да акцентираме върху това прилагане на практика, върху целия научен метод.

Това изискване е нещо, което ни отличава от Виена – когато си подготвят проекта, хората да си помислят, "По какъв начин аз използвам и прилагам науката?"

От една страна идеята на FISSION беше да въведем тази идея за научния метод, за задаването на въпроси – защото в крайна сметка това е науката. И от друга страна да отворим нашия колеж към другите ученици и да видим, че се справят много добре."

Цвета: "Категории" сме нарекли областта на участвещите проекти – биомедицински науки, физика и инженерни науки, компютърни науки и математика, психология, екология. Ако в бъдеще стане по-мащабен проeкт, някои от тях може да се разделят. Например, компютърните науки и математиката може да се разделят на две отделни категории. Както и физиката и инженерството – като в инженерството останат по-скоро роботи и макети, докато физичните науки са по-скоро експериментални.

Трите типа проекти – експеримент, работен проект и оригинален макет, обяснение или демонстрация (ОМОД) – са оптимални. В по-общата категория ОМОД могат да се включат и чисто теоретични разработки (и този път имаше такива), както и макети. Това е категорията за обяснения. Обяснението може да е под формата на теоретична разработка и тя да се обясни така, че някой да я разбере – като този някой се предполага, че има някакъв опит в съответната област – или се направи проект за нагледна демонстрация, или се демонстрира феномен, както сега имахме демонстрация на волтови дъги и те се обясняваха. Целта на експеримента е по-различна – не толкова да се обясни нещо, колкото да се тества. Експеримент без въпрос не става. Трябва да има някакъв въпрос, чийто отговор се предполага, но този отговор трябва да се докаже на практика. Докато работният модел е създаден, за да извършва някаква конкретна работа. Трябва да бъде някакво изобретение – от робот до компютърна програма, която задвижва нещо или сама по себе си извършва някаква дейност."

Ивана: "От международното участие най-важното е да се даде на българските ученици самочувствието, че всъщност се справят много добре. Ако участват само в състезания, в които са само българи – както са олимпиадите, например, – има проблем със самочувствието. Да, има ги вундеркиндчетата, които печелят тези олимпиади, обаче "това няма да съм аз." Ако доведем тук, в България, чужденци, които имат супердобри проекти, българските ученици ще се докоснат до тези проекти и ще се сравнят, и ще видят, че и те могат да го постигнат. Или като видят с какво точно проектът им не е толкова добър колкото другия, може би това ще ги мотивира догодина да се представят отново, да поработят повече по представянето на проекта пред публика или повече да се концентрират върху изпипването на детайлите на научния метод."

Цвета: "Заимствахме някои неща от виенския модел, напр. че има две части на презентирането – една за пред журито и една за пред публиката. Но добавихме един елемент, който липсваше във Виена и това са лекциите. Изобщо, цялата идея, че това не е само състезание, а предпоставка учениците да обменят идеи и да видят кой какво е направил, кой докъде е и евентуално да си помогнат. И съм много щастлива, защото чувам и от участници, и от доброволци, че са срещнали нови хора, с които много са се харесали и с които наистина се разбират и имат общи интереси и идеи. Точно това беше целта на FISSION."

Участниците, които не са от София, бяха настанени в доброволчески семейства.

Цвета: "Миналата година ние спахме в приемни семейства и видяхме, че хем има кой да те води наоколо, хем това създава една предпоставка хората да общуват не само с хора от отбора си, а и с домакините. Искаме да се смесят, а не да общуват само с хората, с които са дошли, както обикновено става по такива състезания.

Надяваме се тази общност да просъществува наистина."

Ивана: "Една разлика, която предлагаме в сравнение с подобни проекти, е менторството. Ако ученикът има някакъв проблем, дори да е превеждане на проекта на английски - в такива случаи работихме със "Заедно в час" по преводите на проектите. Освен това, ако предварително имаха някакви въпроси, ние отговаряхме. Ако имаше някакъв проблем с резюметата, с които кандидатстваха, ние ги съветвахме. Може би върху това трябва да се фокусираме следващата година – повече върху подкрепата за учениците през целия процес на създаване на проекта.

Най-голямото предимство е, че FISSION се организира от ученици за ученици. Ние сме наясно с това какво означава сам да изготвиш проект. И аз, и Мишо, и Цвети сме изготвяли няколко проекта за научни изложения и познаваме предизвикателствата. Можем да разберем учениците и какъвто и проблем да имат, ще се опитаме да им помогнем. Докато другите панаири се организират от възрастни хора, които си имат техни представи за това как трябва да протекат нещата. Може би FISSION е по-либерален, докато другите са по-консервативни."

Цвета: "Нашата форма за обратна връзка включва 3 въпроса – какво ви хареса, какво не ви хареса и бихте ли участвали отново. Нещата, които препоръчват като подобрения, не са нищо кой знае какво. Напр. "Бихме искали да можем да разгледаме другите проекти. Затова може би може да направите нещо като смени на презентациите." Надявам се в бъдещи години да бъде по-дълго събитие – в рамките на два-три дена (напр. петък следобед, целия ден в събота и в неделя до обяд).

Всички участници, които са отговорили, са отбелязали, че искат да се върнат и да участват отново. Веднага, щом разбера кога ще бъде следващото издание, ще ги информирам и мисля, че много от тях ще дойдат пак – ако не успеят да приготвят проект, поне като посетители. А иначе се надяваме след няколко години от тези хора да се състои журито.

Това беше и част от идеята – да срещнем участниците с жури от млади хора, които наскоро са избрали кариерата си в науките. За да могат нашите участници да се срещнат със свои горе-долу връстници, които са били вече на тяхното място и могат да им кажат, "Аз това направих и това стана, и сега съм тук, и правя това и това."

Относно шанса да има още издания на FISSION и без тримата организатори, които завършват колежа:

Цвета: "Колежът много ни подкрепя. И от по-долните випуски има хора, които биха искали да се заемат с този проект. Така че догодина поне със сигурност ще стане. И се надяваме това да бъде едно ежегодно събитие в колежа. Има готови рубрики, цялата процедура вече е мината веднъж. Вижда се къде е имало пропуски и те могат да се изчистят. Следващата година по-отрано ще се започне с поканите, с активната агитация за участие, за да може да дойдат още повече училища и да стане още по-разнообразно."

Ивана: "Вече проведохме интервюта с ученици от следващите випуски, които искат да направят FISSION и догодина. Много повече от трима са."